Czy wiesz, że opakowanie ma nie tylko chronić produkt czy ułatwiać jego transport oraz magazynowanie? Okazuje się, że urządzenia pakujące wykorzystywane są także do działań marketingowych i w tym aspekcie opakowanie odnosi ogromny sukces. Na co zwraca uwagę potencjalny klient? Czy realizując zakupy, bierzemy pod uwagę jakość, cenę i przyzwyczajenia, a może raczej jesteśmy “wzrokowcami”? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym tekście.
Funkcje opakowania
Patrząc na marketingową rolę opakowania, można śmiało potwierdzić, że jest ono niemym sprzedawcą, podświadomym elementem, poprzez który podejmowana jest decyzja zakupowa, doskonałym manipulatorem, który wręcz wzbudza chęć zakupu i decyduje o ostatecznym wyborze. Dlaczego tak się dzieje? Producent maszyn do pakowania uwzględnia nie tylko atuty funkcjonalne systemów pakowania poszczególnych produktów. Wiadomo, że to ma chronić towar, utrzymywać jego idealną jakość, pomagać w transporcie oraz przechowywaniu już w domowych warunkach. Należy jednak zaznaczyć, że opakowanie już dawno zaczęło być również wykorzystywane do komunikacji z ostatecznym nabywcą danego produktu i jest ważną częścią stosowanej strategii marketingowej.
Opakowanie nie tylko informuje. Rzeczywiście znajdują się na nim wszelkie dane, jakie producent towaru ma obowiązek zamieszczać. To informacje o składzie, dacie produkcji, numer serii czy sposobie użytkowania i przechowywania oraz terminie przydatności. Warto jednak podkreślić, że nie te informacje wpływają na podejmowanie decyzji zakupowej. Opakowanie może mieć znaczenie dla wyborów ostatecznych klientów, jeśli pod uwagę weźmiemy jego design i aspekty wizualne.
Marketingowa rola opakowania
Opakowanie ma być atrakcyjne. Musi wyróżniać produkt na sklepowych półkach na tle konkurencji. Ma sprawić, że to właśnie po konkretny towar klient sięgnie i włoży do koszyka. Ważna jest psychologia kolorów – okazuje się, że do danego rodzaju towarów pasują inne barwy. Kolory mogą wskazywać też na jakość i charakter oferowanego produktu. Przykładem może być zieleń, która pasuje do środków kosmetycznych albo barwa żółta, która przeznaczona jest dla produktów świeżych, raczej kuchennych. Złoty kolor to symbol elegancji, bogactwa i luksusu, dokładnie tak samo, jak czerń i srebro. Takie elementy kolorystyczne mogą zawierać produkty najlepszej jakości, te z “wyższej półki” albo takie, które mają być za jakościowe uznawane. To tylko niektóre przykłady, które wskazują, jak opakowanie może wpływać na decyzję zakupową ostatecznego klienta.